Szuper szupervízió

 2009.08.07. 10:10

Volt szupervízió, ahol részletesen átnéztük a VB-MAPP-ot, persze kiderült, hogy elszámoltam magam a múltkori posztomban, de most így precízen végignézve látható, hogy mik a hiányosságok. Az is kiderült, hogy a manding-ben már átléptünk a 18 hónapostól 30 hónapig tartó szakaszba, és a vizuálitást igénylő feladatokban is tovább kell haladni. Eddig hajlamosak voltunk 4, maximum 5 párosításnál vagy receptív képfelismerésnél megállni, miközben a cél, hogy Lili bemenjen egy szobába, és száz dologból is megfelelően válasszon. Így ezeknél fe kell menni 10-re vagy akár még többre, rendetlenül kitenni a képeket, és úgy kell döntenie. Más feladatnál a gyorsaság is számítani fog. Az utánzós feladatokra is van egy csomó új verzió. Sőt, pár szót lehet már kombinálva tanítani. Úgyis, mint hinta lök, gyurma nyit.

Az evésterápia most lightosabban megy, mert azt mondják a szakemberek, hogy a kínzás nála legalábbis nem célravezető. Így most először 5, aztán 10 mp-ig a szájában kell tartani a golyót, előtte jutalmat választhat, amit kicsit előtte, és hosszabban utána kaphat meg. Tegnap kezdtük, és ezt Lili vállalja simán (kis segítséget kap ahhoz, hogy bent is maradjon a dolog), már több, mint 10 mp-ig bent tartja. Ezt később, ha ez ilyen jól megy, úgy fejlesztjük tovább, hogy többször visszatesszük a szájába, illetve a segítséget csökkentjük. Ha már elviseli  a több visszatevést, és hosszabb időket, gondolom csak utána kell rágásra biztatni.Ezzel párhuzamosan az orálmotoros feladatokra is rá kell menni, mert bármennyire is van kb 40-50 mandje (kérése), amiből úgy 20-25 spontán is kijön belőle (változó gyakorisággal), hogyha ezek többsége nem érthető. Persze szerencsére egyre többször kompenzál más eszközökkel, mutat, odahoz stb. Jó példa erre, hogy Balatonon nagyon akarta, hogy fújja valaki neki a buborékot, amit mi bubinak neveztünk el, hogy két szótagos legyen. Odament egy ismerős lányhoz tartotta a buborékfújót, és azt mondta ui, mint bubi. A felnőtt teljesen értette a szitut, igaz az ui-ból arra következtetett, hogy fújni-t próbál mondani.

Miközben bizonyos tárgyakkal: gyurma, buborékfújó, búgócsiga, hinta, nagylabda, megvan ez a kommunikációs helyzet, vagyis tudja, hogy mások kellenek hozzá, és használja is erre az embereket szavakkal kombinálva: nyit, hinta, labda, ugrál szavakat hangoztatva, kezét nyújtva, az ezeken kívül álló helyzetek még kihívást jelentenek. Ha nincs meg ez a fajta egyértelműség, mint ezen tárgyak és egy felnőtt jelenléte, vagy az, hogy a kanapén ülő emberhez jó bújni, mert mama is ott szokott ülni, így bárki barátnőm odaül Lili felkéredszkedik, vagy az, hogy a szobájába beérkező embertől hintát vagy újabban ugrálást lehet kérni. Ha szóval ez nincs, akkor van az "őrült" kavicsozás, az öningerlés, a szemkontaktus hiánya. Persze ez utóbbi attól is, hogy idegenben túl sok az inger. Egy érintett szülővel való telefonbeszélgetés értette meg velem, hogy ezt jelenti a struktrált környezet előnyét, ami közismert, hogy segít az autizmussal élő embereken. Ha minden a helyén, akkor minden megy, ha mások az ingerek, más a környezet, akkor visszacsúszás az autizmusba.

Címkék: kommunikáció program autizmus szavak kérés fejlődés szociális probléma utánzás mand elrendezés öningerlés vokalizáció szemkontaktus evésterápia

A bejegyzés trackback címe:

https://abaterapia.blog.hu/api/trackback/id/tr251294238

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Orsolya Tegzes 2015.09.23. 09:59:34

Szia. Siklóson élek, 5éves autista kisfiammal. Nagyo nehéz helyzetben vagyok vele. Alig eszik, iszik, rengeteg dühkitörése van. Olvastam én is a ABAterápiáról. Bp-en van rá lehetőség. Kérlek írj róla milyen fejlődést tapasztaltál.