Bölcsi és egyéb helyszínek

 2009.10.19. 22:13

Bölcsibe vitték Lilit. Jelen volt Nóra, aki a kísérője lesz a heti egy délelőtti alkalommal, elkísérte őket Éva is, aki jegyzetelt, hogy milyen játékok vannak. A gondozónő nagyon nyitott volt, kérdezgette őket a terápiáról, és mondta, hogy tervez majd asztali művészeti foglalkozásokat, és akkor ezt majd arra a napra teszi, amikor Lili is bent lesz. Mi erre majd előre felkészülhetünk, hogy Lili képben legyen és kevésbé terelődjön. Az elején állítólag játékról, játékra ugrált, nagyon izgatott lett. Ekkor promptolták, hogy mindennel játsszon legalább 2 percet. A végére viszont spontán golyót gurígattak egymásnak egy kisfiúval és kislánnyal, alig kellett promptolni. Sőt, kérte a golyót egy kisfiútól úgy, hogy mondta, hogy "vonyó", a kisfiú nem adta, így kikapta a kezéből Lili. A kisfiú elsírta magát.  Erre a gondozónő azt mondta, hogy : "dehát elkérte tőled".A szemkontaktusa is javult a végére.

A szemkontaktusa mindig szegényesebb új környezetben. Ezért is örültem nagyon, amikor tegnap hosszan és jelentőségteljesen rámnézett, amikor megértkeztünk zeneterápiára. Ott is alakulgat Lili. Kis lépésekben persze, szavakat nem nagyon hangoztat, de elkezdett valamennyire együttmozogni a csoporttal. Amikor mondták, hogy akkor álljunk be a körbe, akkor magától felállt és elindult a többiek felé. Könnyen látható, hogy egy sokkal összetettebb dolog, egy általános, többeknek szóló utasítás követése, mint a amikor célzottan neki mondják asztali helyzetben. Mozgásos mondokánál kis utánzás is volt, ami szintén jellemzően csak utasításra van a hétköznapokban. A gyertyát eddig minden korais foglalkozáson elfújta: vagyis 4 alkalommal.

A szavak gyakorlása is nagyon fontos más környezetben, erre kevés lehetőségünk van. A sok terápia miatt ritkán jutunk el máshová. Ha igen, mint nyáron, amikor sokat utaztunk el hétvégén, akkor is csak velünk van, így a tudása csak velünk generalizálódik. Ezért most a nagymamája is kilett képezve, hogy néha a saját otthonukban is gyakorolja a kommunikációt, a szavakat, hangokat, később a játékokat is. Az első akadályon már túl vagyunk, az új helyszínt elfogadta, úgy tűnika rövid ideig tartó idegen helyszín félelme alábbhagyott.

Sajnos a hangok mostanában nagyon összecsúsznak viszont, pl. ugrál, ami szép uá volt most mamm lett.Látszik, hogy próbálkozik, de valamiért az eddigi stabil hangsorok sem mennek elég jól, még a magánhangzók is problémásak. Ezért most ezek újra bekerültek Lili programjába. Az utasításokat viszont egyre szebben követi, ebből is érdemes minél többet kérni a természetes élethelyzetekben. Most már kétlépesesek is vannak pl: Menj ki a konyhába és igyál". Sőt, ilyen bonyolultságúak is: " Vegyél le egy könyvet (szobája ajtajából) és hozd ide" (miután a "vegyél le egy könyvet és olvasd el" már megy) vagy "vidd a cipődet a mamához", úgy, hogy a cipője a másik szobában van. De közben persze kimaradt egy-két alap program: "gyere ide" és "állj!". Így most ezek is bekerültek.

Címkék: játék kommunikáció program szavak fejlődés utánzás mand prompt vokalizáció asztali elrendezés szemkontaktus beszédértés

A bejegyzés trackback címe:

https://abaterapia.blog.hu/api/trackback/id/tr301461933

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.