Verbalitás

 2009.04.02. 21:50

A hinta kártyát nem használjuk már. És nemcsak azért, mert elrepedt a hinta és az új hintája kék, és nem piros, mint a képen szereplő hinta (ez természetesen nem lenne gond), hanem, mert áll a hinta alatt és azt mondja hinnya, hinnya. Így minek. Megvan az első szóbeli mand-je (kérés). És keressük a többit. A vivivi is van, az víz, mi ilyenkor inni adunk neki, de van, hogy a fürdőben a vizes játékot kéri. A hamm is van néha, az már régebb óta.

A terv az, hogy felmegyünk jó sokra ezekkel a mand-ekkel és utána jöhet a kommunikáció egyéb szintjei. Mert arra is vannak módszerek. Például ezt olvastam az intraverbal szintről, mint példa: Mi van a képen-kérdezi a terapueta. 9-mondja a gyerek. Hány éves vagy? 9-válaszolja a gyerek. Ez egy prompt erre a szociális kérdésre. Intraverbal, mert már kell hozzá a másik fél is, azért hívják így. Ez is Skinner-i nyelvi modell.Először van a mand: kérés, aztán a tact: megnevezés, aztán ez a bizonyos intraverbal. Ja, és az echoic-ami a szóismétlés, hangutánzás. Most mi ezt csináljuk és a mandeket.

Nem tudom, hogy nyelvészeti szempontból mennyire elfogadott, de beválik állítólag. Ez az ága az ABA-nak a legújabb irányzat, ami verbalitásra megy rá. Az eredeti ABA-ban az volt az elv, hogy először megtanítanak tárgyas és nagymozgásos utánzásra. Aztán finommotorikaira, aztán orálmozgásosra, és, ha mindez megvan, akkor jöhetnek a szavak, hangok. Konkrétan az ABC-n végigmentek, és minden hangot jutalmazással tanítottak. Persze ez nehéz, mert nem lehet promptolni (pl fizikai segítséggel), mint például a tapsot. De bízni lehet benne, hogy nagy motivációval ez is kihozható. Liliből rögtön kijött. És a sok gyakorlás miatt most már automatikussá vált. Ha beszélgetés közben azt mondom, hogy au, ő már mondja is. A kéréssel válik funkcionálissá a dolog. De au-t (aput) ő lehet, hogy nem kér annyit. Szóval ezt kell megtalálni, hogy mit is akar még a hintán és vízen kívül.

Tehát mi részben csináljuk az ABA-t, de eléggé rámegyünk ezekre a VB-s (verbal behavior) dolgokra is. Ez a klasszikus ABA-nál kevésbé merev módszer. Az elve a gyerek motivációjának követése a NET-ben, a természetes közegben. Meg az is az elv, hogy azt érezze, hogy beszélni jó, emberekkel lenni jó. Ha erőlködik és hangot ad, az jó, annak legyen eredménye. Így kevésbé kell szigorúan venni a hangutánzást, mint én gondoltam.Ha nagyon erőlködik, akkor elfogadjuk azt is, ami csak próbálkozás és nem egészen tökéletes. Persze sokszor egyénileg kell mérlegelni, mert néha érdemes kivárni, mert idővel jön a jó megoldás. Ilyen volt, amikor Lili vejot mondott egy időben a vízre, és akkor mi mondtuk, hogy vivivi újra és újra, és egy idő után kimondta azt. Kriszta azt mondta, ha elég erős a tudás, mint a vivi esetében, akkor lehet várni, ha még nem, akkor legyünk engedékenyebbek, és az ő szenvedéseit honoráljuk. Édes, amikor próbálja képezni ezeket a hangokat.

Közben az ABA-s, asztali feladatai is vannak, új feladatokkal, amik elég jól mennek most már, így öt nap után. Még a jutalmak adásában nem vagyunk elég profik és a gyorsaság is csak alakulóban van, de remélem egy-két hét és szilárd alapokon fog állni Lili programja.

 

Címkék: terápia kommunikáció program szavak kérés fejlődés társítás utánzás pecs mand megerősítő vokalizáció asztali elrendezés

A bejegyzés trackback címe:

https://abaterapia.blog.hu/api/trackback/id/tr451042737

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása