Zavarban vagyok. Nemrég Boribont nézegettünk, kértem Lilit, hogy mutogasson, hogy mi micsoda. Mutogatott ő, de nem mindig jó helyre, és volt, hogy mellé, vagy csak a mutogatás öröméért, inkább fogdosta a könyvet. Eszembe jutott, hogy bőven nem volt még 2 éves, és megtudta mutatni az összes szereplőt a nyuszitól, a lufiig, a sünitől a cicáig a mesekönyvben. Erre talán a tágabb család is emlékszik. Ugyanígy, még korábban megmutatta, hogy hol a lámpa, hol vannak a családtagjai, egyéb dolgok a lakásban.Ez nagyon jól ment neki másfél évesen is már. Sőt, a fejét, hasát is tudta már 15 hónaposan, pedig már megvoltak az autizmus tünetei is, rossz szemkontaktus, sztereotíp mozgások stb. És ezeket senki nem tanította neki, magától tudta őket.
Amikor már ABA-ben gondolkodtunk, akkor egy youtube videóról megnéztem egy feladatot, a gyereknek tárgyakat kellett átadnia. Kipóbáltam, Lili elsőre tökéletesen odaadta a cipőt, tollat, sapkát és más egyéb tárgyakat. Ez nem tanítás eredménye volt, egész egyszerűen tudta, mert összekapcoslta ezeket a tárgyakat a hangalakkal, ahogy ebben a korban tudni is kell.
Most ezeket kevésbé tudja. Mi történhetett? 2 éves koráig ép volt az intellektusa és elbutult? Vagy a figyelme romlott az autizmus miatt? Vagy túlságosan szívesen fogdossa a tárgyakat és ez eltereli? Vagy egész egyszerűen unja a feladathelyzetet, és akkor megcsinálta, mert naponta volt egy ilyen, most meg sok van, és nem éri meg megcsinálni? Persze néha megcsinálja, akkor talán nagyon motivált? Nem tudom, hogy az intellektus képes-e leromlani vagy az autizmus tünetei homályosítják el, én természetesen ezt remélem, de erre igazán csak pár év múlva fog fény derülni, ha egyáltalán. Ezzel a témával foglalkozó cikk.